Sıkıntı/borçlar İçin Efendimiz (s.a.v)'in Tavsiye Ettiği Dua
Özlenen Rehber Dergisi 50. Sayı
اَللّٰهُمَّ إِنِّى أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْعَجْزِ وَالْكَسَلِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ الْجُبْنِ وَالْبُخْلِ، وَأَعُوذُ بِكَ مِنْ غَلَبَةِ الدَّيْنِ وَقَهْرِ الرِّجَالِel-Hudrî (r.a) anlatıyor: Rasûlullah (s.a.v) bir gün Mescid’e girdi. Orada Ensâr’dan Ebû Ümâme (r.a) denen kimse ile karşılaştı. Ona: ’Ey Ebû Ümâme, niçin seni namaz vakti dışında Mescid’de oturmuş görüyorum?’ diye sordu. ’Peşimi bırakmayan bir sıkıntı ve borçlar sebebiyle ey Allah’ın Rasûlü!’ diye cevap verdi. Bunun üzerine Hz. Peygamber (s.a.v): ’Sana bazı kelimeler öğreteyim mi? Bunları okursan, Allah, senden sıkıntını giderir ve borcunu öder.’ ’Evet, ey Allah’ın Rasûlü, öğret!’ dedim. ’Öyleyse, akşama çıktın mı sabaha erdin mi şu duayı oku:“Allah’ım üzüntüden ve kederden sana sığınırım. Aczden ve tembellikten sana sığınırım. Korkaklıktan ve cimrilikten sana sığınırım. Borcun galebe çalmasından ve insanların kahrından sana sığınırım.”(Ebû Ümâme) der ki: ’Ben bu duayı yaptım, Allah benden gamımı giderdi, borcumu ödedi.’(Ebû Dâvûd, Salât 367, 1555)Hadisten çıkarılan dersler:1. İnsanı yalancı duruma düşürecek veya gücünün fevkinde oluşacak borçtan Allah’a sığınmak gerekir. Zira Rasûlullah (s.a.v)’e, Ashâb’dan biri; “Borçtan ne çok Allah’a sığınıyorsunuz!” deyince, Rasûlullah (s.a.v) cevaben; “Kişi borçlandı mı, konuşur yalan söyler, söz verir yerine getirmez.” buyurmuştur. (Ebû Dâvûd, 880) Yani bir kişi borçlandı mı, borcunu ödemek için bir bedel veya bir vakit tayin eder; ama zamanı gelince vaat ettiği bedeli bulup veremez yahut vaat ettiği zamanda bor¬cunu ödemeye gücü yetmez ve böylece yalancı durumuna düşer.2. Borç veya dünyalık herhangi bir sebepten dolayı kederlenip ümitsizliğe düşmek, tembellik ve atalet göstermek Allah’ın razı olmadığı hallerdendir.3. Hadîs-i şeriften, hiçbir gayret olmaksızın sadece dua ile borcun kapanacağı manasını çıkarmak doğru değildir. Allah’tan, kavlî duanın yanı sıra, fiilî dua dediğimiz, sebeplere sarılıp gayret ve çalışmakla da yardım istemeli, rızkın temini hususunda helal yollar araştırılmalı, cesur olmalıdır.4. Kişinin maddî durumu ne olursa olsun cimrilikten sakınmalıdır. Zira cimrilik, zemm olunan çirkin ahlâklardandır.5. Borç alırken, kesin olarak vereceği vakit üzerine söz vermelidir. Aksi takdirde bu yalana girer.6. Zaruri bir durum yoksa gücünün üzerinde borç almamalıdır. Peygamberimiz (s.a.v), kişinin gücünün üzerinde borç almasını gaflet olarak vasfetmiştir.
hocam Allah razı olsun inş.
s a hocam allah razıolsun
Allah Razı olsun elinize sağlık.. emeği geçenlere teşekkür ediyorum.
S.A Açıklamanız oldukça açık anlaşılır olması beni sevindirdi. bazı yorumcular açıklama yaptığı halde birşey anlamak zor oluyor. Gerçekten günümüzde böyle insanlara raslamak münkün olmuyor .çünkü insanlar birbirini kandırmaktan başka bir şey bildikleri yok.