BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM
Hz.Aişe (r.anha), Ebu Bekir (r.a) efendimiz ve eşi Ümmü Ruma’nın
islamiyetle şereflendikten sonra dünyaya gelen, iki çocuğundan biridir. Hz.
Aişe (r.anha) cahiliyenin çirkin adetlerinden uzak bir ortamda büyüyordu
Ümmu Ruman ona titizlik gösteriyor, itina ile büyütüyorlardı.
Daha sonra onu Müt’im bin Adiyyin oğlu Cübeyir ile nişanlamışlardı.
Peygamber efendimiz (s.a.v) Hz. Hatice (r.anha)’nın vefatının akabinde
sıkıntılı günler geçiriyordu. Amcası Ebu Talip’de vefat etmişti,
Resulüllah (s.a.v) bir gün rüyasında Cebrail (a.s)ı gördü.
Cebrail (a.s) Hz. Aişe (r.anha)’nın görüntüsünü takdim edip- Ey Allah’ın Resulu, bu kız Haticeye karşılık senin hüzün ve yalnızlığını bir parça giderir. Sana hanım
olacaktır,dedi. (l) Havle (r.anha), Resulüllah (s.a.v) e gelerek – Ya
Resullallah evlenmeyecek misin ? diye sorar,- kiminle evleneyim,der- en çok
sevdiğin kimsenin kızı Ebu Bekir (r.a) kızı Aişe diye belirtir. (2)
Resulüllah (s.a.v) kabul eder,git Aişe’yi iste buyurur. Hz. Ebu Bekir (r.a)
efendimize bu haber bildirildiğinde çok sevinir. Fakat önceden verdiği sözü
düşünür. Mut’im bin Adiyyin ailesine gider. Oraya gittiğinde hikmeti ilahi
o aile Hz. Aişe’yi istemediklerini söylerler. Kendileri müşrik olduklarından
evlatlarının Hz. Aişe(r.anha) ile evlendiğinden Müslüman olacağından
korktuklarını belirtirler. Nişandan vaz geçilir.
Resulüllah (s.a.v) Aişe (r.anha) ile iki yıl nişanlı kalır. Hz. Ebu Bekir
(r.a) hangi hikmete binaen nişanın uzadığını sorar. Peygamberimiz (s.a.v)
‘de mehir nedeniyle olduğunu belirtince, Ebu Bekir (r.a) mehri getirip
kendisi verir. Peygamberimiz (s.a.v) Hz. Aişe (r.anha) ile evlenirler. Hz.
Aişe (r.anha) evliliğini şöyle belirtir: - kendisiyle evlenmekle, onsuz asla
erişemeyeceğim bir aleme götürdü. Rabbimin çicdiği bir hayatı onunla beraber
yaşadım. Bu hayat Peygamberlik hayatıdır.
Dünya malına değer vermemek
Ahirete gönül vermektir. (3) Hz. Aişe (r.anha)nın hücresi Mescid-i Nebevi’ye
bitişik olması itibariyle, Resül-i Ekrem’in, mescitteki tain ve irşadını
dahi her zaman hücresinde takip etme imkanı olurdu. Herhangi bir surette
takip edemediklerini Resul-i Ekrem’den sorup öğrenirdi. Noksan ve hatası
versa bize bizzat Resulüllah (s.a.v) tamamlar ve düzeltirdi. (4) Dokuz
yıllık beraberlik müddetince Sevgili Peygamberimizi üzmemeye kırmamaya büyük
gayret sarf etti. Sadakatin müstesna misallerini sergiledi.
Son derece hürmetkardı. Resulüllah (s.a.v) in bir dediğini iki etmezdi. Hanımı olmanın gerektirdiklerini hiçbir fedakarlıkta çekinmedi. (5) Hz. Aişe (r.anha)
Peygamberimizi çok severdi. Bu sevgiyi annemiz şöyle anlatıyor:- Resulüllah
(s.a.v) bir gece yanımdan çıkıp gitti. Göre dönüp geldiğinde tavrımı
görünce- Aişe ne o kıskandın mı ? dedi. Bende – “Benim gibi biri senin gibi
birini nasıl kıskanmasın dedim”. (6)
Hz. Aişe annemize haksız olarak iftira atıldığında Cenab-ı Hak onun masumiyetini Ayet-i Kerime ile bildirmişti. Resulüllah (s.a.v) – müjde ey Aişe ! Allah seni temize çıkardı, buyurmuşlardır. (7) Resulüllah (s.a.v) in evinde çoğu zaman yokluk olur ve tence de yemek pişmezdi. Bazı günler üç gün bir şey yemedikleri olurdu.
Sadece su ve hurma ile yetinmek zorunda kalırlardı. Hz. Aişe (r.anha)
varlıklı bir aileden gelmesine rağmen hiç şikayetçi olmazdı.
Hz. Aişe
(r.anha) büyük bir öğrenme arzusuna sahipti. Resulüllah (s.a.v) i dikkatlice
dinler onun mübarek ağzından çıkan her şeyi anında hafızasına yerleştirirdi.
Amr (r.a) diyor ki ben Ya Resulüllah nezdinde halkın en sevimlisi kimdir
dedim. – Aişe’dir , buyurdu.- Erkeklerden söz ediyorum,dedim. –Aişe’nin
babası buyurdu. (8)
Resulüllah (s.a.v) Efendimiz Aişe (r.anha)’yı daha fazla sevmesinin sebebi
O’nun dini meseleleri anlayarak, hafızasında tutmak hususunda ki gayretiydi.
Fahri Kainat Peygamberlik nuruyla Hz. Aişe’nin gelecekte islamiyete yapacağı
hizmetleri görmüş ona daha çok sevgi besleyerek bu yola teşvik etmiştir. (9)
Kainatın Efendisi Resulüllah (s.a.v) den sonra Aişe (r.anha)nın evi
Medine’de en mühim ilim merkezi idi. Adeta büyük bir mektep hüviyetinde idi.
Büyük küçük kadın erkek bir çok kimseler onun sohbetine devam ederlerdi.
Bilmediklerini sorup öğrenirlerdi. Bu hususta yüzlerce kadın ve erkek talebe
yetiştirdi. Ebu Seleme’ye göre Resul-i Ekrem’in sünnetini, fıkhı, bütün
feraizi ve nazil olan Ayetleri Hz. Aişe (r.anha)’den daha fazla bilen yoktu.
(10) Hz. Aişe (r.anha)kendisine sorulan soruların cevaplarını önce Kuran-ı
Kerim’den arardı. Orada bulamazsa bildiği Hadis-i Şeriflerde arardı. Oradada
bulamazsa Kıyas’a müracaat ederdi.(11) Hz. Aişe (r.anha) Ashab-ı Kiram
arasında çok hadis rivayet edenlerden idi. 2210 Hadis rivayet etmiştir. Hz.
Aişe’ye güzel ahlak, tatlı konuşma, fasih lehçe, üstün zeka, sağlam akıl,
kocaya sevgi verilmişti. Resulüllah (s.a.v) den benzerlerini erkeklerin bile
rivayet edemediği kadar hadis rivayet etmesi onun derecesini göstermek için
yeterlidir. Ebu Musa El-Eş’ari’nin “Biz Resulüllah’ın Ashabından bir hadis
müşkül gelir de Aişe’ye sorduk mu o konuda onda mutlaka bilgi bulurduk, diye
belirtmiştir. (12)
Hz. Aişe (r.anha) sürekli teheccüt namazı kılardı. Gündüzlerinin çoğunu
oruçlu geçirirdi. Yine bir gün oruçluydu da bir dilenci gelip ondan sadaka
istedi. Yanında bir parça ekmekten başka bir şey yoktu. Hizmetçisine o
ekmeği getirip dileniciye vermesini istedi. Hizmetci – o bir parça ekmekten
başka bir şey yoktur. Onu da, bu fakire verirsem orucu ne ile açarsın dedi,
Hz. Aişe (r.anha) ısrarla onu getirip dilenciye vermesini istedi. Hizmetçi
getirip verdi. Hz. Aişe (r.anha) çok cömertti, kendisine gönderilen
hediyeleri yoksulları, fakirlere dağıtırdı. Bir defasında Hz. Muaviye (r.a)
Hz. Aişe (r.anha)’ya çok miktarda para göndermişti. Hz. Aişe o gün yine
oruçlu idi. Fakat paranın tamamını Allah rızası için fakirlere dağıttı.
Hizmetçisi bu kadar para dağıttın, bir miktarını olsun iftara bir şeyler
almak için yanında bırakmaz mıydın, diye sordu. Hz. Aişe “şayet
hatırlatsaydın yapabilirdim” dedi.(13) Abdullah bin Zübeyir (r.a) :”Aişe
ile Esma’dan daha cömert kadın görmedim demiştir. (14)
Hz. Aişe (r.anha) validemiz 66 yaşında vefat etti. Bütün muminleri bu kadar
seven, kendi nefsine tercih eden, onları yetiştiren bir annenin değeri
ölçülemez. Onların hayatlarında bizim için en güzel örnekler vardır. Ayet-i
Kerime’de belirtildiği gibi- Peygamber, müminlere (her hususta)
nefislerinden evladır. Resulüllah (s.a.v) zevceleri, mü’minlerin anneleri
hükmündedir. (15)
Bu güzel annelerimizi tanımanın ve sevmenin mükafatını
Resulüllah (s.a.v) şöyle buyuruyor: Resulüllah (s.a.v) in hanedanını bilmek
cehennemden kurtulmaktır. Resulüllah (s.a.v) in Ehl-i Beytini sevmek, sırat
köprüsünden kolay geçmeye vesiledir. Resulüllah (s.a.v) in Ehl-i Beytine
yardım etmek ise azaptan emin olmaktır. (16)
KAYNAKLAR
1- Mü’minlerin annesi Hz. Aişe (r.anha). İsmail Mutlu. Mutlu
yayıncılık.İst.1992
2- Hayatü’s-Sahabe. Cilt 3 S-207. M.Yusuf Kandehlevi. Divan yayınları.
3- Siyer-i Nebi, Canım Peygamberim Hz. Muhammed (s.a.v) S-305 (Fatma Temir)
4- Resulüllah (s.a.v) in Annesi ve Hanımları. Prof. Aişe Abdurrahman
Bintuş-şati. Çeviren İsmail Kaya, Uysal Yayıncılık.
5- Mü’minlein Annesi Hz. Aişe (r.anha), İsmail Mutlu, mutlu yayıncılık.S-93
6- Mü’minlein Annesi Hz. Aişe (r.anha), İsmail Mutlu yayıncılık.S-94
7- A.g.e. S-58 (Ebu Davut Edep 80’den rivayet edilmiştir.)
8- Hayatü’s- Sahabe C-3 S-73
9- Mü’minlein Annesi Hz. Aişe (r.anha), İsmail Mutlu, mutlu yayıncılık S-95
10- Resulüllah (s.a.v) in Annesi ve Hanımları. Prof. Aişe Abdurrahman
Bintuş-şati. Çeviren İsmail Kaya, Uysal Yayıncılık. S-101
11- Resulüllah (s.a.v) in Annesi ve Hanımları. Prof. Aişe Abdurrahman
Bintuş-şati. Çeviren İsmail Kaya, Uysal Yayıncılık.s-103
12- Ruhul beyan tefsiri C-9 S-179, damla yayınevi. İsmail Hakkı Bursevi.
13- Mü’minlein Annesi Hz. Aişe (r.anha), İsmail Mutlu, mutlu yayıncılık S-96
14- Hayatü’s- Sahabe C-2 S-203
15- Ahzap Süresi Ayet -33
16- Şifa-i Şerif, Kadı İyaz S-432, Bedir Yay.(Tercüme : Naim
Erdoğan-Hüseyin S.Erdoğan)
Hz. Aişe-i Sıddıka (r.anha)
Özlenen Rehber Dergisi 3. Sayı
Henüz hiç kimse yorum yazmadı.